Rabu, 24 Mei 2017

makanan

salam semua..
 hari ni aku nak kongsikan makanan yang aku akan makan sebulan sekali atau dua kali..
boleh dikatakan ini adalah makanan suku kaum bajau suluk yang ada disabah, aku ni dari suku kaum bajau ubian, jadi makanan ni sudah sebati dalam diri, masa kecil2 dulu memang selalu makan, kat kampung memang senang nak dapat. kat klang ni aku boleh katakan hanya satu tempat saja yang ada jual makanan ni. di kl sana ada jual juga dengar2nya harganya pun ada naik sikit lah. untuk tiga hidangan ni harga setiap satu bungkus tu rm1 ja. kuantitinya pun sikit ja, banding ngan kat kampung, kalau kat kampung harganya pun 50sen satu, itu masa tahun 2005 lah tak tahu lah sekarang harganya berapa, masa balik kampung hari tu aku sempat beli agal- agal yang jenis hijau tu. kat sini tak ada jual. yang ada rumpai laut jenis batang kayu tu haha.. ok lah gambar kat bawah ni aku ceritakan sedikit infonya.


di jual begini, satu rm1, kat atas tu orang bajau panggil tinompe, kalau suku suluk sianglag. yang paket rumpai laut warna hitam tu, kami panggil agal-agal atau nama malaysianya rumpai laut. kalau sudah berpuluh tahun akan jadi batu karang dilaut, ini aku tak pasti lah sebab kata orang tua2 memang akan jadi batu karang rupanya pun sama cuma yang ni lembut. huhu. yang ada mangga mempelam tu. kami panggil kinilau. ada campuran ikan mentah mangga dan tomato. versi ni jimat sikit. sebab ikan fresh susah nak dapat sini. jadi dia akan bagi 3 potong ja ikan. huhu. selalu ikan tamban lah paling sedap buat kinilau ni.


selepas unboxing nya haha... tengok tu begitu menyelerakan beb..haha untuk aku lah ya. orang jepun sana suka makan sushi rumpai laut ni banyak khasiat, hari tu perna baca paper. nenek moyang aku sudah lama makan benda ni. haha..


lepas tu gaul beb.. jadi macam gambar kat atas ni. boleh tekan gambar tu untuk view yang lebih jelas.. nampak potongan ikan mentah tu haha 2 ketul ja beb hahaha kat kampung buat sendiri ja. boleh aku katakan ini makanan kalau sini orang makan ulam2 gitu. penambah rasa makanan kan. kalau suku bajau suluk memang kesukaan lah ni.


yang terakhir... yang ni ubi kayu dimasak tampa minyak. kalau makan ngan nasi boleh ja, tapi lebih menyelerakan kalau makan ngan ubi kayu ni. kita panggil ni tinompe atau sianglag. ada satu lagi versi ubi kayu ni yang tu namanya piutu. lupa aku nak beli. sebab aku lebih suka masak macam ni. banding ngan piutu.

patutnya ada ikan bakar uji rashid. disebabkan ikan tu sold out makanya tak ada dalam posting ni. itu ikan pun mantap dimakan ngan hidangan ni. tapi orang2 tua seingat aku suka makan ngan kepala ikan tongkol masak kuah saja.

ada lagi beberapa makanan suku bajau suluk, tapi aku kurang makan yang jenis tu. yang ni memang kena ngan selera aku.

boleh dibeli di lokasi bandar bukit tinggi klang. pusing2 saja tempat tu mesti nampak orang jual. haha malu bertanya kawan sesat cari jalan pulang. haha

k itu ja.

lepas ni aku ceritakan pasal kaset cd black metal dan death metal.

6 ulasan:

  1. (Standing ovation).
    Best aku dapat belajar benda baru. Memang betul, ada satu pulau di Jepun, dorang buat kajian orang tua nya sihat sihat kuat kuat. Entah apa dimakan. Lupa aku,
    Aku selalu galakkan si Ijau buat posting "national geographic" macam kau buat ni.
    Sesuatu biasa untuk korang, tapi mungkin ganjil untuk yang lain.

    BalasPadam
  2. Terbaik..baru tau makanan tradisi org sana.kalo aku tejumpa kt kl ni mmg aku beli.nak rasa.ubi kayu tu mmg fav aku tu.tq sebab kongsi bro.

    BalasPadam
  3. kau sebut suluk aku baru ingat, abang ipar aku orang suluk lahad datu :D

    BalasPadam
  4. Kita di semenanjung ni memang kurang exposure dengam masakan dari sabah dan serawak...entri macam ni sememangnya terbaik.

    BalasPadam
  5. Kalau jumpa orang jual kat penang memang akan beli!

    BalasPadam