Selasa, 31 Mei 2016

Purunistic black symposium


gig ni berlangsung ahad lepas, dijanjikan akan berlangsung pada jam 3 petang, seperti dijangka gig lewat. sudah menjadi perkara biasa dimana2 gig sekitar kl ni, aku gerak tumpang kawan kali ni, gerak sekitar jam 4 lebih macam tu dapat info gig akan bermula sekitar jam 5 petang. sampai saja kat penvia studio ni, gig belum bermula lagi. jadi lepak lah kedai mamak, kehadiran mat metal memang ramai penuh kedai mamak, lepak punya lepak masa berlalu terlalu cepat, jam menunjukkan masuk jam 7 sudah. dari kedai mamak lepak, sambung kat bawah studio pula. meriah juga bawa studio ni macam pasar malam, mat metal mencari barangan metal yang di idamkan... layan dulu gambar kat bawah masa kita orang lepak menghadap studio..


masa ini lah boleh berjumpa dengan kawan2 sewassap.. kumpul ramai2 gitu...



belah kanan pempuan ngan 2 laki tu budak punk kot.. jumpa mereka kat parking kereta


tiketnya..rm25 band2 yang main pun boleh tahan hebatnya.. sekitar jam 7 begitu masuk studio ada bunyi bising sudah dalam studio. band pertama hari tu Cruelegion. band projek ein brain dead.




drumer cruelegion ni si narghawan hensem orangnya.. mereka berdua saja dalam band ni 3 gambar kat atas tu saja aku snap. bersesak juga metalhead ingin melihat band ni beraksi, ditambah2 lagi nak balas dendam atas kelewatan yang berlaku.. lagu pertama kalau aku tak silap dorang cover song dari brain dead lagu ein sendiri lah kan.. rasanya kesemua lagu cover yang mereka persembahkan. apa yang menariknya walaupun mereka berdua sound mereka persembahkan tip top gitu. rasanya ni saja bukan band black metal.

lepas band cruelegion ni gig berenti seketika. tak tahu masalah apa, tak ada Mc gig ni band naik sendiri tampa di umumkan, harap lepas ni kalau buat gig lagi bagi lah Mc seorang. kami pun bergambar lah kejap dan terus melepak kat bawah. layan gambar plak.. kamera henpon cap ayam ja.









fenriz




lama juga melepak kat bawah ni. bila sound kedengaran kat atas aku pun naik balik. ada juga kawan yang masih melepak kat bawah ni. huhu










band kat atas ni Astafir dorang main gothik metal ada vokalis wanita tu boleh gugur jantung metalhead melihatnya hahaha.. sedikit info band ni dari kulim.. ini kali pertama aku lihat aksi mereka, apa yang boleh aku katakan sedap lah layan muzik dorang. lepas suara jahat lelaki tu dibalas pula oleh suara wanita memang ngam.. ada juga dorang cover lagu amorphis tajuknya tak tahu lah janji enjoy.. Kita ke band seterusnya selepas astafir ni.






band ni hellishlinthar punya susah mau taip nama band, dorang ni dari muar datang menggelapkan stage dengan alunan tayul mistik nusantara. dorang main irama black metal campuran death sikit gitu. melihat persembahan mereka aku teringat akan band antaboga.. lihat saja pada penampilan mereka. aku tak pasti apakah penvia sudah mengupgrade kan kelengkapan studionya atau kah band2 yang beraksi kali ni memang power2, sound tiada cacat celanya.. termsuk lah band hellishlinthar ni. aku terhibur dengan persembahan mereka..


habis saja band tadi aku lepak kat luar ambil angin. kat dalam studio tu boleh tahan panasnya, kejap ja keluar peluh, seingat aku tak macam ni penvia ni. mungkin juga terlalu padat menyebabkan berbahang. masa aku lepak luar tu datang lah lembaga letakkan tengkorak ni sebelah aku duduk.. huhu seram siak. ori ke tengkorak ni hahahaha.. ngam juga lah lepas band hell tadi band empunya tengkorak ni beraksi. layan gambar mereka dulu kat bawah ni.











Insultor band kata2 kufur ni. antara band yang mendapat sokongan padu dari crowd yang datang. memang gila dapat menyaksikan persembahan insultor dengan jayanya, selalu kalau tengok band ni bermain, akan berenti pada lagu pertama atau kedua, kali ini betul2 menjadi persembahan mereka, keganasan vokalisnya yang penuh kebencian dia hamburkan pada crowd yang headbanging menggila didepannya. worship me katanya fuck dan kata2 keji dilemparkan... arrrrghhhh ganas2. ohya gambar tengkorak kat atas tu vokalis insultor punya..









selepas insultor, band Sarakkas pula menghitamkan pentas yang dari tadi hancur di tiup puting beliung oleh headbangin dari crowd. aku memang teringin sangat nak tengok persembahan mereka ni, melihat aksi gambar2 band ni dalam fb memang mengujakan. kali ni berpeluang aku tak akan lepaskan. yang tak bestnya satu lagu saja dorang bawa fuck betul lah.. mari kita membuat kejahatan bak kata vokalisnya akhirot... lain kali bawah lah lagu 4 ke 5 lagu satu lagu tu baik tak payah main hahaha... apapun lirik lagu nya memang kurang ajar. ohya drummer tu vokalis insultor..






muzik black metal diteruskan lagi oleh band Battle hymn. aku sudah banyak kali melihat band ni, apa yang menariknya band ni, drummer mereka menjadi vokalis sekaligus. memang terbaik..mereka ada membawa cover song seperti biasa lagu dari band mayhem akan dipersembahkan. mereka mengakhiri persembahan dengan lagu sendiri. world carnage.

Ke band seterusnya....





Sindraz band black metal pasir gudang. aku sudah menyaksikan band ni 2 kali beraksi di tempat yang sama, band ni memang bagus, punya sound yang tersendiri, dengan keunikan suara vokalisnya. layan...







jika sindraz dari pasir gudang, Atrocious pula dari JB, last aku lihat band ni sekitar tahun 2012 kalau tak silap, dorang ni berbeza ngan band sindraz tu, walaupun genre sama, atrocious ni ganas beb, ganas2 pun bukan kata2 kufur macam insultor, band ni pun mendapat sokongan padu dari crowd yang datang...persembahan mereka memang tak mengecewakan. dengar khabarnya dorang dijangka akan beraksi di singapura pembukaan untuk band Absu..





selepas atrocious tadi, ada tinggal 3 band lagi, damaq, as sahar dan vehemeth. band kat atas ni adalah band damaq, dorang mengambil masa agak lama untuk membuat persembahan, ada masalah teknikal, tak pasti sangat apa masalahnya, jam menunjukkan sudah masuk angka 12 tengah malam. masa untuk balik rumah sudah, kalau gig ni bermula seperti dirancang rasanya awal lagi sudah habis. band damaq dari kedah, dorang main symphony black metal, satu2nya band yang menggunakan kibod, sound memang mengancam lah bermelodi, dorang ada bawa lagu cover song dari rotting cristh memang mantap. selepas damaq ni aku turun bawah jumpa kawan2..

melepak kejap kat bawah tunggu band seterusnya, cerita punya cerita, kawan ajak balik.. aku yang menumpang kasih ini, ia kan sajalah, walaupun ada hajat dihati untuk melihat as sahar dengan line up terbaru ni. terpaksa dilepaskan.. begitu juga dengan band vehemeth aku tak sempat nak tengok.. mungkin lain masa.. singgah kejap makan kat warung tepi jalan, sampai rumah jam 2.30am memang penat nak mampus dibuatnya...

k itu sajalah perkongsian aku untuk gig Purunistic black symposium. harap gig black metal begini diteruskan dimasa2 akan datang, majulah black metal untuk negara.. bak memetik kata2 satu vokalis kat atas ni. mari kita membuat kejahatannnn hahahaha... 

8 ulasan:

  1. wahh hebat la bro.. teruja aku dibuatnya, dah rasa macam hadir sama kat konsert tu.. hehehe

    p/s : banyak yer gmabar snap kat atas tu, boleh saya nak tahu yang mana satu wajah sebenar D'arsil.. ?

    BalasPadam
  2. Terbaiklah report kau dan foto2 kau.
    hanya peminat sejati je mampu membuat ayat2 yang sangat meyakinkan pembaca.
    panggil sekalipun editor CNN buat report, dia akan tulis report sebagai orang carik makan, not a true fan.

    BalasPadam
  3. Terbaik hang.. teruskan metal.. rock jgn lupe.. hehe

    BalasPadam
  4. masing2 punya make up mengerikan..heheh..tapi mmg terbaik la..sapa nama awek yg jadi vokalis tu?comey la..hehe

    BalasPadam
  5. Menarik baca untuk info kepada golongan tak pegi gig macam aku..kipidap bro!

    BalasPadam
  6. bila stat rambut pendek bro D'arsil? nmpak lain sgt dh

    BalasPadam
    Balasan
    1. tempat kerja baru nak rambut pendek. terpaksa dikorbankan.. rasanya bulan 9 tahun lepas aku sudah berambut pendek.. hehehe...

      Padam