Selasa, 7 April 2015

HUKUM KARMA DAN ORANG ASING

2 cd wings ni yang sempat disambar semalam Di speedy dengan harga GST .. mahal sudah cd ni, masa belum gst rm19 ja mcm tu, org asing tu rm13 klu tak silap, skg sudah naik rm14 lebih mcm tu.. sebetulnya tiada apapun aku nak cerita pasal 2 album ni, semalam jenjalan nak cari henpon saja utk cintaku. bila hati sudah senang aku g lah rembat 2 cd ni, walaupun aku rasa mcm nak sambar menakluk kosmos dulu., tapi ckp nanti lah nantilah.. sampai bila pun tak tahu lah bila nak sambar.... ni mungkin sebab rebiu yang aku baca macam tak memuaskan.. tapi pasti juga aku akan beli..

ni aku nak cerita lah kan.. pasal 2 album ni, aku perna juga cerita cemana aku kenal muzik rock ni, pemulanya kali.. masa budak2 dulu, mana tau rock kan, yang pasti main2 24 jam.. bila abang sudah rock maka adik juga pasti akan terkena tempias rock tu. aku masa dulu kalau aku ingat2 balik. 2 album ni kira album yang aku masih ingat lagi. album2 ni abang aku memang ada, sampai sekarang pun versi kasetnya masih ada kat abang aku tu. tapi ni bukan lah album yang terbest masa tu aku layan. ada album wings yang betul2 aku minat. nanti aku beli aku cerita tu album. cuma agak susah sikit nak dapatkan album tu, dalam jualan fb ada jual cuma aku ni jenis malas nak order barang yang aku rasa masih ada jual.

kembali ke era aku kanak2 dulu.. wings ni boleh katakan bapak rock aku lah cuma aku masuk sekolah menengah aku beralih arah kepada band rock search. walaupun dulu2 tak ambil pedulu pun pasal search. ni semua kegilaan masa masuk remaja juga, tapi wings. alah kadar.. cemana nak cerita pun aku tak tahu nak mula dari mana, makanya aku hambur saja lah ayat2 aku kat sini. kira nya membesar dengan wings. lepas saja abang aku kerja p semenanjung dari situ lah aku kurang dengar lagu2 ni. sebab masa tu seingat aku lah, masih guna bateri, jadi aku tak ada duit nak beli bateri atau ntah lah.

tapi masa aku sekolah menengah dulu.. aku berpeluang menyaksikan kumpulan wings ni, beraksi dekat fan fuir sandakan. masa tu aku dilamun cinta monyet.. seingat aku aku belanja aweks aku ngan rakan2 nya g tgk. masa tu tak tahu juga wings perform, sekadar nak ke fun fair saja kan sambil dating2.. muax2... masa era wings datang sandakan, aku kerja kat mafia. jadi perantara. ni malas aku nak cerita sebab ni kira gila nye cerita mafia., masih muda lagi aku jadi keldai mafia kat kampung dulu. hohoho..

masa tgk fun fair ni kan, memang gila teruja lah kawan2 aweks aku, masa tu lau tak silap kami berempat. malam balik tu punya susah nak cari bas, nasiblah ada pakcik tu bawa teksi, dia tak nak tapi aku ofer ngan duit koleksi dolar yang ada dalam dompet aku, pakcik tu nak hantar kami balik.  masa konser kat fan fuir tu memang best,. sambutan seingat aku memang kecoh gempak kebabom nye gilababi. headbanging moshing.. masa tu aku kira macam tak menghargai persembahan wings depan mata. tapi lama kelamaan, aku menghargainya, bayangkan ramai nya rockers kat kampung tu belum perna tengok band rock beraksi. ohya kampung aku jauh dari bandar, nak g  fun fair pun kena naik 2 bas.

satu yang aku tak boleh lupa pasal konsert di fun fair tu. HAHAHA.. awie.. awie.. kena karan kakakaka... ntah berapa banyak kali aku mention ni kalau berkait dengan wings. betul geng, ni cerita aku tak reka2. awie kena renjatang masa pegang tu mikrofon. kan tangan dia basah.. bayangkan orang kena renjatan. hampir dihentikan tu konsert nasiblah diteruskan. masa balik tu, sempat lah begambar ngan wings bayar rm10. gambar yang snap keluar kasih kering tu. ni gambar ada kat kawan aweks monyet aku dulu kakakaka...

berbalik kepada 2 cd diatas tu. orang asing tu pun sedap2 lagu2nya. yang lagu2 malar segar tu memang masih segar dalam gegendang telinga. yang lain2 tu masih kena dengar balik, sebab semalam aku nak tido awal. bab hukum karma, ni tak payah cerita pun memang best. lagu2 dalam ni terbaik dari wings. kira kebanyakan lagu2 wings ni boleh diterima halwa telinga aku juga, cuma tu macam aku cakap, ntah kenapa aku tak jadikan wing band rock no1 pujaan hati ku. okey lah nanti sambung cerita lagi. kbai.

4 ulasan:

  1. aku pun membesar dgn wings bro sbb jiran aku, pcknya fanatik wings bole dikatakan hari2 aku dgr lagu wings...lepak bilik pcknya(port wajib budak kg aku) jgn ckp la sbb da jadi macam muzium poster siap ada frame gambar..smp la ke keratan sekecil tapak tangan...tp wings bukan la kegemaranku..yg peliknya lagu2 dorg tetap sedap ditelingaku.. lagu laju fav "blues ular sawa'..lagu slow "intanku kesepian"..

    BalasPadam
  2. Hahah..awie kena karen eh..zaman aku baru sekolah menengah pun sama.tengok konsert rock kat funfair je.pertama kali tgk xpdc masa ali belum official join xpdc.rambut dia masih pendek lagi.dia nyanyi lagu xpdc masa tu pun sambil baca lirik..heheh

    BalasPadam
  3. pertama kali tengok Wings live tahun 88 album Hukum Karma kat Stadium Larkin....tali gitar Joe putus masa main lagu HIkayat Penuh Ranjau...stop sekejap...Awie cakap "potong stim la"...lepas tu terus sambung kat mana lagu tu stop...zaman Awie ikat rambut tocang satu ke atas...

    BalasPadam
  4. Amazing story kau ceritakan tu.. Kagum sangat aku.
    tentu memori indah sangat.
    Nekrobanger nye comment atas ni pun fantastic jugak..
    Cam gini la best cerita2 yang setiap orang ada cerita masing2

    BalasPadam