Isnin, 2 November 2015

Wings 30 tahun - kaki ku bernafas dalam lumpur.

intro.. seingat aku band rock pertama aku dengar adalah wings. ni abang aku punya pasal. sayang juga dia tak bersama masa konsert ni, dan band rock pertama aku tengok live depan mata adalah kumpulan wings.. untuk 30 tahun ni, aku memang rancang aku turut hadirkan diri..

aku gerak dari rumah jam 2.30pm bersama2 rakan2 sekepala yang membesar dengan lagu2 wings, tapi sekarang dorang lebih kepada metal, tapi jiwa mereka tetap masih ada rock.. tak munafik macam sesetengah orang tu. nak mati terus dengan metal, haram dengar band rock, terutama rock melayu, dia lahir2 saja terus dengar metal puiikkk hahahahaaha.. mohon terasa andai baca ni.

gerakan dengan 3 buah kereta dari klang menuju kl. sampai di campbell, parking kereta, dan terus ke venue kuala lumpur thrash 2015. salute buat rakan2 yang lain ni, walaupun sudah beli tiket wings, namun mereka masih tetap nak tgk klthrash juga nak support geng. apa ada hal petang layan gig malam nanti layan wings kata mereka. tapi malang buat gig klthrash kami difahamkan gig dibatalkan disebabkan oleh ada laporan yang mengatakan ada gig black metal akan di adakan, pihak dbkl terpaksa menyerbuh masuk dan menyuruh utk tidak meneruskan gig tu. sempat bertemu ngan rakan2 disitu bersalaman dan berciuman.. rindu juga suasana gig, disebabkan bajet aku p wings aku skip klthrash dan bukan bermakna aku tak support, kita sendiri faham itu..

lepas tu kami lepak2 di campbell, cuci mata ngan lambakan stuff yang dijual, ohya baru teringat sempat menyambar senaskah zine nathias dan bergambar sekali ngan bro pyan, salute bro..

lepas magrib saja, hujan lebat giler kat campbell, sudah lah kami punya parking kereta nun jauh disana. habis lah kata ku, dalam jam 8 macam tu, hujan pun redah sikit, kami berlari ke kereta, sampai kereta saja sudah basah HAHAHA.... dapat aku bayangkan tgk konsert nanti kalu hujan.. alhamdulillah, dalam perjalanan gi stadium merdeka hujan nampak macam berenti, namun langit masih menunjukkan yg hujan bakal melanda... tersekat dalam laluan masuk ke stadium merdeka disebabkan jalan ditutup polis, ada pembinaan kali diatas tu. macam sesaknya nonton metalika hari tu. aku pun cari parking walaupun kawan aku berkeras utk parking tepi jalan, aku sanggup cari parking berbayar dari kena saman, akhirnya jumpa juga parking belakang stadium chin woo. nak jalan kaki ke stadium merdeka punya jauh... jalan saja lah janji tak kena saman.

dalam jam 9pm macam tu aku masuk stadium dari pintu belah kiri. masuk saja hujan terus HAHAHAHA.. tadi kat luar ada jual baju hujan, disebabkan hujan macam sudah berenti aku pun tak nak beli.. aku kata kat kawan ni kita p sana yang ada atap tu, jalan kesana mmg basah bertambah alang2, aku risau henpon ngan ac saja. basah basah lah kata ku dah memang basah pun.  lepas tu terus berdetum sound..

kristal buat persembahan.. tak boleh layan sebab nak jalan ke granstand tu.ngan hujan2 nya lagi. sampai saja sana banyak motor parking tepi tu, alah kata tgk kat bawa sini sajalah, dua kereta kawan tadi sudah tepisah masa cari parking.

masa opening tu sapa yang aku ingat.

ito blues gang
awera
bila af anak eddie
azlan.
hattan

aaaaarghh telalu banyak utk difikirkan, aku datang bukan utk mereka, aku datang utk wings.

hujan renyai2 gitu. masuk lah kedalam padang alang2, selepas call kawan2 akhirnya kami bersatu. kasut tenggelam siakkkk


belum wings lagi.. yang menarik minat aku opening tu, saiful apek ngan yassin ngan adik pemain drum kecik yg famous kat fb tu, dorang punya happy lah buat opening, kena tapau semua yang buat show pertama tadi, kelakar walaupun basah...

masuk saja kat padang tenggelam siak kasut aku dalam lumpur. bernafas dalam lumpur terus kaki HAHA


HAHAHA... Bayangkan tu kaki dah basah... haha



tiket murah saja begini lah pandangannya..


sejuknya basah.. ditambah2 lagi dengan pemandangan macam ni, bayar tiket utk tgk konsert tapi nampak macam ni, aku memang sakit hati betul lah, siap berpayung lagi. sial betul lah, skrin besar pun tak nampak. apa kejadah ni., sebelah sini vip punya kerusi siap tambah payung lagi. yang belah tu pula ada palang ngan canopy tu.. aaaaaaaaarghhh.. masa ni belum mula lagi konset wings ni. dorang saiful apek ngan lain2 buat opening, kan bagus wings terus saja ambil alih, sejuk tu, org kena hujan sudah.

WINGS 30 TAHUN BERMULA

diumumkan saja wings ngan intro kat skrin tu.. ini kali lah aku boleh lupakan kekecewaan kat atas tu, malam ni aku nak enjoy.. sound kebabommmm!!!

Belum mula lagu pertama pagar belah kiri aku berdiri ni, terus runtuh, ntah sapa punya kerja, ramai2 org berlari kedepan, rezeki kata ku, aku ngan kawan2 lari masuk sekali.... aaaaaaaaaaaarghhhh


akhirnya.. dapat memasuki kawasan rockzone yessss... dapat lihat dengan jelas pentas utama tampa gangguan payung. masuk saja kami pagar yang roboh di naikkan semula, kami sudah di dalam yeyyyyy..

terus masuk lagu pertama BAZOOKA PENAKA memang gila lah...sejuk tgk konsert dalam hujan berlumpur.. layan bazooka penaka.. mmg terbaikkk..

lagu kedua taming sari.. apa lagi yang nak dikata mmg tebaik pembukaan malam ni. lepas tu sambung lagu bujang senang, hujan gerimis terus menemani 3 lagu ni, awie ambil kesempatan cakap kan.. yay mmg gila ni, dalam hujan tak berganjak siakkk.. respek..

lepas tu lagu diteruskan, org kita dan yang paling menarik minat aku ROMANIA aaaaarghhh hilang rasa sejuk siap lompat2 lagi.. sambil nyanyi bersama.... selebihnya tgk saja list kat bawa ni.




bro deaf sudah cerita semua nya dalam blognya boleh dibaca disana cukup detail.. aku sempat taip ni saja masa tu. lepas saja lagu rock n roll lu punya suka tu. henpon aku dah mati. nasiblah bro deaf ada catatkan dalam blognya tu, sebenarnya aku tak ingat sudah apa tajuk2 lagu lepas tu. macam lihat satu konsert lagi. gila lah konsert malam tu, ingatkan sampai jam 12 saja, rupanya nak masuk jam 3 woii.. aku tak ada hal, jari2 sudah kecut, tak kisah biasa hahahaha... dalam 25k yang hadir tu, rasanya 5k menyerah kalah.. balik awal. aku dan rakan2 mmg layan sampai habis, ni kenangan ni dalam hati ku, mana perna tgkk konsert lagi macam ni punya lama..

apa yang aku harapkan macam menjadi tau, dapat lihat mus mel semua yang perna joi wings ada bersama. bak kata bro deaf, awie terbaik malam tu, aku tak sangka, betul lah, macam lihat awie yang dulu2 macam kat vcd, bukan yang awie dalam rockestra tu. aaaaaaaaaaarghh terbaik bro awie main gitar. siaknya habat pula tu menggulung... patutnya bagi can saja mus nyanyi 2 3 lagu solo. apakan daya awie tak nak bagi can, dia nak tapau juga walaupun mus tengah nyanyi..

wings mengakhiri dgn lagu peronda jaket biru. walaupun masih berbaki 3 lagu, nak bawa 33 lagu tu, kang sampai jam 4 pagi... hujan renyai nonstop aku bertahan berdiri sampai habis, nak balik saja jalan p kereta punya jauh, rasa nak patah kaki. sampai rumah saja jam 4pagi aaaaaaaaaarghhhhh..

konsert 30 tahun wings ni terbaik., kalu tak hujan lagi dapat aku bayangkan lagi cemana dasyatnya.. apapun ini konsert akan menjadi kenagan terindah dalam sejarah rock n roll hidup ku...


sedikit koleksi wings yg ada dalam simpanan,  kbai...

utk ulasan terperinci, singgah blog deaf, SINI

Ohya jika dulu aku perna kata awie nye suara tak power aku tarik balik, semalam terbukti awie nye suara gilababi nye power... hellyeahhh

7 ulasan:

  1. Memang kenangan terindah ni eh.terbaik bro

    BalasPadam
  2. baca review pun dah rasa best dah...untung la siapa yang dapat pergi...harap2 ada la juga buat kat tempat lain pulak...

    BalasPadam
  3. Aku kadang2 malas nak guna perkataan Metal ngan orang Melayu because cam kau cakap la... Melayu ni kadang2 terover. Search pun kena kutuk rabak2... Aku tak paham apa yang taksub sangat ngan Metal sampai muzik rock melayu baik band dan peminat2 muzik rock melayu kena kutuk kena pulau.
    Well....
    Anyway, kau cerita semua betul, kau ye kat depan tengah cuba panjat stage nak peluk Awie??
    HAHAHAHA... Acah je....
    Aku terfikir tau, Stadium Merdeka, 4 Jam Wings beraksi, Hujan Hujan Hujan, basah kuyup, kaki dah tenggelam masuk dalam lumpur.. Berdiri dari kul 9 malam jadi dah 6 jam berdiri gitu la (aku pun return balik dari luar kul 9pm), HAUS lagi, stokin dah meresap segala air lumpur, balik aku carik teksi weiii ingat nak lepak Masjid kaler putih tu tunggu first LRT balik rumah, tapi dengan keadaan berlumpur sangat kurang ajar la tidur kat masjid lepas rock konsert. HAHAA.. Pagar roboh, yang sapa duduk galery lagi, relak je bukak gate semua masuk padang hahaha... Pening security...
    Hari Ini Dalam Sejarah la ye konsert ni. Suatu yang takkan dilupakan...
    I tape the whole show... nanti aku upload lagi berapa hari, kasi reda dulu hahaha. Hope you will like it to listen the whole show again.

    BalasPadam
  4. biar parking jauh n brbayar asalkn x kena saman..nk sgt parking free nnt keretea kena towing n duit melayang..hahaha terbaik bro..

    BalasPadam
  5. hairan... bila masa payung boleh bawa masuk?

    BalasPadam
  6. kalu dorang tour kat tempat lain pun bagus jugak...Tapi kena buat luar dari musim tengkujuh laa...

    BalasPadam
  7. perrgghhhh betul2 all out kau hari tu eh

    BalasPadam